Litigation Investments

Procesfinanciering & No Cure No Pay                                                                     Litigation Financing & No Cure No Pay

Miljardenclaim tegen Nederlandse Staatsloterij naar de beurs

Haarlem, 7 maart 2018 – De claimzaak tegen de Nederlandse Staatsloterij gaat naar de beurs. Dat heeft Litigation Investments vandaag bekend gemaakt.

De beursnotering biedt iedere geïnteresseerde de mogelijkheid mede-eigenaar te worden van de miljardenclaim. Litigation Investments werkt momenteel aan de voorbereidingen van de beursgang, waarvan de bijzonderheden naar verwachting eind april 2018 bekend worden gemaakt.

De miljardenclaim is gebaseerd op een arrest van de Hoge Raad van 30 januari 2015 over de jaren 2000 tot 2008. Daaruit blijkt dat de Staatsloterij de deelnemers in die periode heeft misleid. De Staatsloterij meldde niet dat ook onverkochte loten in de trekkingen werden meegenomen. Daardoor waren de winkansen voor de deelnemers, zonder dat zij dit wisten, kleiner dan de Staatsloterij deed voorkomen.

Onrechtvaardigheid

Volgens Frederick Matthaei, Founder en CEO van Litigation Investments, zijn er nog zo’n vier miljoen gedupeerden die beschikken over aankoopbewijzen van staatsloten in de bewuste periode. Per gedupeerde is tussen 2000 en 2008 voor gemiddeld duizend euro aan staatsloten gekocht. Dat vertegenwoordigt een potentiële claimomvang van vier miljard euro.

Het initiatief van Matthaei is mede tot stand gekomen vanuit een diepgeworteld gevoel van onrechtvaardigheid. “De Staatsloterij probeert de afhandeling van de claims zo lang mogelijk te rekken, met de intentie de gedupeerden op kosten te jagen en hen te ontmoedigen om in het geweer te komen”.

Aantrekkelijk volksaandeel

Een beursfonds is zeer geschikt voor deze maatschappelijk belangrijke én kansrijke claim, benadrukt Matthaei. “Hierdoor kan de Staatsloterijclaim voor beleggers een aantrekkelijk volksaandeel worden. Bovendien komt er zo voor iedere gedupeerde met een bewijsbare vordering een openbaar fonds voor de financiering van zijn of haar schadevergoedingsprocedure”.

Groot aantal vorderingen

Litigation Investments maakte voorjaar 2017 al bekend een proefproces tegen de Staatsloterij te beginnen. Daarop hebben veel gedupeerden hun vorderingen op basis van ‘no cure no pay’ aan Litigation Investments overgedragen. Deze vorderingen zijn onderbouwd met financiële gegevens over de aankoopkosten van de loten.

Uit het genoemde arrest van de Hoge Raad is te concluderen dat de geleden schade per gedupeerde bestaat uit de aankoopkosten van loten. Het proefproces dat Litigation Investments voorbereidt, is gericht op het verkrijgen van een oordeel van de rechter over de hoogte van de schadevergoeding voor individuele gedupeerden.

_______________________________________________________________________________________________________________________NOOT VOOR DE REDACTIE – niet voor publicatie                                                                                                                                            De heer Frederick Matthaei, Founder en CEO van Litigation Investments, is van harte bereid de pers te woord te staan.                                        Contact via Rob Sebes, partner en senior adviseur EPPA. Tel: +31 6 535 477 05.  www.eppa.nl

Adviseur